Pages

Monday 8 April 2013

UMS-UPSI : I enjoyed.

Pertembungan dua budaya .. Alhamdulillah .. Dapat jugak aku temukan supervisor aku dari UMS ngan penyelia dr UPSI .. Siapa pemerhati yang baik di office tadi.. pastinya nampak perbezaan antara kedua-dua pensyarah yang berlainan latar belakang .. Alhamdulillah .. masing-masing memberi sokongan yang baik bagi aku yang baru nak mendalami bidang kerja sebagai tenaga pengajar .. Penyelia dari Sabah kata, kita nak bagi ilmu pada orang kena professional dan ikhlas .. And, penyelia dari UPSI kata, aku kena tegas .. muka kena ketat sikit, jgn bagi muka pada students sgt , even aku lebih muda dari students .. Aku kena tough, sebab students byk trick nak kenakan fresh tutor macam aku .. 

Bagi aku , its ok laaa .. Cuz aku faham camana bila belajar, dan aku juga faham camana perasaan jadi pensyarah yg mahukan students do the best.. So , aku tengah tengah .. I know .. Bukan senang nak handle students U yg sama level dgn aku .. But at the same time aku juga perlukan kawan yg sebaya supaya aku tak malu nak bercerita hal remaja nih.. (remaja lah sgt) .. so bila time ngajar, aku harap dorg boleh bagi komitmen laa even ade yg lebih pandai dr aku .. dah besar, aku malas nak tegur .. aku pun pernah jadi student .. so aku berpegang pada story Imam Syafie yg begitu hormat pada guru beliau, walaupun lebih muda dari dia .. 

Rasulullah s.a.w bersabda:
" Tidak termasuk umatku, orang yg tidak hormat orang tua, tidak mengasihi orang muda dan tidak mengiktiraf orang alim di antara kami." (Riwayat Ahmad)

So, bosan camana pun, terima jelaaa .. Kalau yg faham, dorang faham lah level pendidik dan anak murid tuh .. Cuma aku tak mahu rase menonjol jadi tenaga pengajar selagi belum diiktiraf. Anggap je ilmu yang aku bagi sbg ibadat aku kat dunia ni .. Then , bila ade mase lapang , aku boleh treat dorang as friends ... Ade masalah pasal work, aku boleh dgr .. masalah cinta aku boleh dgr .. boleh share cerita .. hahahaha .. Kalau aku rase aku boleh bagi semangat, aku tiup lah sikit .. Kalau time tu aku pun tgh down, sorry banyak banyak .. huhuwww .. Biaselah .. cerita anak muda ni lain sikit .. 

Kesimpulannya .. hmmmm .. both nasihat my penyelias aku take note .. Well untuk praktikal aku jugep .. Alhamdulillah, semua bagi response yg baik .. dan terbaek ... Ayah tanye terbaekk yg camane, aku jwb, "Terbaekk mcm boboiboy !!! " .... :D In sha Allah .. Lagi 3 bulan .. Semoga urusan praktikal dipermudahkan olehNya, diberkati olehNya .. Untuk kawan kawan yg sdg menjalani praktikal macam aku, good luck!! Bitaufiq wannajjah .. :D 


Thanks semua ..

No comments:

Post a Comment