Pages

Thursday 15 November 2012

Pentingnya Dia ..

Ohhh kenapa perempuan mesti ada tujuh hari cuti. Terasa bosan, kosong, sunyi, bila tak boleh nak beribadat. Nak doa pun susah. Lagi lagi sekarang tengah menghadapi kesulitan yang terasa payahnya. Final. Tak dapat nak aku gambarkan betapa sukarnya aku nak menyiapkan. Dan saat saat bersendirian dan kesedihan , bisikan syaitan selalu jeh menerjah di ruang minda yang kusut nih. Dan seterusnya membawa kepada naluri penyesalan dalam diri yang tak akan berguna untuk dikenang.

"Kenapalaaa aku tak belajar rajin rajin, kalau tak, mesti aku sedang belajar medic sekarang..dulu bukan main cita-cita nak jadi doktor"

" Kenapalaa aku tak apply SPA, kalau tak mesti aku dah ada kerja tetap..dah boleh kawen dah! "

"Kenapalaaaa aku ambik seni padahal hal hal melukis, mengecat, langsung tiada dlm jiwa aku "

.........................................................dan sebagainya.


Hari ini maal hijrah.. ada perkara-perkara yang buat aku istigfar dan kembali bersujud kepadaNya..


Sebelum berakhirnya tahun,

Aku berhajat untuk menunjukkan progress final ku kpd supervisor, entah macamana, lecturer yg selalu aku doakan agar lembut hatinya menegur aku dgn lembut sekali. Terpinga-pinga aku jadinya. Dia minta aku menunjukkan progress ku yang berkalikali tertunda dek kerana kekurangan teknologi di sekolahku tuh. Setelah berbincang balik. Dia minta aku tukar kerja final ku, dan dia akan menolong ku sediakan bahan dgn syarat aku harus bekerja kuat utk 3 minggu ni. Aku pun terus bersetuju dan aku berharap Allah melembutkan lagi hatinya untukku berjaya dlm final. Walaupun aku terpaksa bermula balik, aku terasa lega dan tenang setelah bermingguminggu aku menangis kerana final ku sebelum ni terasa teruk sgt. InshaALLAH, apepun aku akan buat yg terbaik lepas nih.

Dan untuk pertama kali dlm minggu ni aku berjumpa dgn kosmates ku lepas aku menghilang diri selama 2 minggu dari bumi Sabah. Ada yg memanggil riang, ada yg mencuitcuit, haha. Berbagai reaksi. Aku hairan. Apepun aku bersyukur, dorang masih mengingati aku walaupun kerja dorang hampir siap, aku bangga dgn dorang dan malu pada diri sendiri. Ya. Salah aku. Malas. Tenangnya saat tu.

Tiba di rumah, ramai pulak yang memberi ku duit untuk lunaskan hutang mereka. Padahal tak pulak aku ingat hutang hutang mereka apetah lagi nak mengungkit.. Aku halalkan segala yg aku beri dan beli untuk mereka. Begitu juga dgn parent aku, walhal aku minta 150 jeh tuk kerja final baru ku, ayah ku baginya 300 tuk sekali dgn duit makan katenya. ALLAH.. terharunya dgn kasih sayang ibu ayah aku..

Bila bermulanya tahun baru..

Pagi sedang tunggu bas di atas jejantas..
Huk.. melayan perasaan dgn lagu lagu rindu.. Tiba-tiba ja jejantas tuh bergegar kuat macam nak runtuh rasenya. Gilerr ahh!!! Aku mengucap, istigfar banyak.. Mau nak gugur jantung aku.. Ade kren yg melanggar jejantas tuh. Semua yg ada di atas jejantas tuh berlari turun ketakutan termasuk lah aku. YA ALLAH.. Kalaulah Kau tarik nyawaku ketika itu. YA ALLAH... Belum sempat aku nak bertaubat padaMu YA ALLAH. Banyak perkara yang belum buat untuk ibu ayah ku ...

dan sekarang .. sambil termenung mengamati insiden insiden yg terjadi baru baru ni.. aku bersyukur kpd ALLAH .. Sesungguhnya Dia Tuhanku ... Tiada yg lain. Tempat aku mengadu hanya Dia. Dia yg Maha Mendengar rintihan hambaNya. Dan tak patut aku mengeluh dan menyesal dgn apa yg terjadi. Mungkin ada hikmah. Dan hikmah itu dtg bila kita redha dan bersujud denganNya.. Dan aku tahu betapa pentingnya solat.. berdoa.. mengaji.. dan menjaga aurat. YA ALLAH sesunguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Aku percaya padaMu. Dan aku mohon dan jangan Kau mendugaku dgn melupakanMu ketika aku didatangi kesenangan. Aku mahu sentiasa bersujud padaMu. Sentiasa dan selalu, selamanya.

Masihkah Kau ingat doa-doaku tiap kali aku bersujud dgn Mu YA ALLAH.. Sentiasalah Kau mendengar kerana aku tidak akan putus berdoa kerana aku percaya hanya Engkau pemberi nikmat dan musibah dalam menjalani kehidupan. Dan sesungguhnya dunia ini hanya tempat ujianMu untuk hambaMu. YA ALLAH dekatkan ruang hatiku untuk terus bersujud kepadaMu.




No comments:

Post a Comment